EP O GILGAMEŠU ili ČITAJ PAŽLJIVO


„Zašto se savetovahu veliki bogovi?
Zašto mi spremaju veliku pogibiju, prijatelju?
Čudan je bio moj san koji sam video,
njegov kraj nagoveštava nesreću.
Zgrabio me orao mjedenim kandžama
i nosio četiri sata u visinu.
On mi reče:
‘Pogledaj dole na zemlju! Kako ona izgleda?
Pogledaj more! Kako ti se ono čini?’
A zemlja je bila kao breg, a more kao mala voda.
I opet je leteo četiri sata u visinu
i rekao:
‘Pogledaj dole na zemlju! Kako ona izgleda?
Pogledaj more! Kako ti se ono čini?’

A zemlja je bila kao vrt,
a more kao rečica koja ga natapa.
I opet je leteo četiri sata u visinu
i rekao:
‘Pogledaj dole na zemlju! Kako ona izgleda?
Pogledaj more! Kako ti se ono čini?’
A zemlja je bila kao kaša od brašna,
a more kao valov za vodu.
Još me je dva sata nosio uvis
i tada pustio da padnem.
A ja sam padao, padao
i ležao razmrskan na tlu.
Užasnut, probudio sam se.“
Gilgameš ču reči Enkidua
i pogled mu se smrači.
On podiže svoj glas i reče Enkiduu,
prijatelju:
„Zao duh će te spopasti svojim kandžama.
Jao, veliki su bogovi dosudili nesreću!
Lezi, jer ti je čelo vrelo.“
Enkidu leže i na njega sađe demon,
zao duh groznice zahvati mu glavu.
Govori vratima kao živom čoveku:
„Vrata gaja, kedrova kapijo,
ti nemaš pameti!
Četrdeset sam sati trčao
dok sam izabrao tvoje drvo,
dok sam ugledao visoki kedar.
Ti si od pravog drveta.
Sedamdeset i dva lakta je tvoja visina,
a dvadeset i četiri tvoja širina.
Od tvrde su stene isklesani stubovi
i lepo je zasvođen tvoj gornji luk.
Sagradio te je knez u Nipuru.
Da sam samo znao, ti kapijo,
da ćeš postati propast,
a ova lepota mojom nesrećom,
sekiru bih podigao i razmrskao te.
Spleo bih pleter od šiba…“
Tada Gilgameš podigne glasnu jadikovku
i reče:
„Prijatelju moj,
sa mnom si proputovao bregove i pustinje,
prijatelju moj,
sa mnom si delio sve opasnosti,
prijatelju moj, san se ispunio!
Sudbina se ne može zaustaviti!“
2CF264D600000578-0-image-m-2_1444067931667

Оставите одговор

