Niški tramvaj


Tramvaj je bio izgrađen zahvaljujući novcu za ratne reparacije iz Prvog svetskog rata. Ugovor o reparaciji je potpisan 8. novembra 1922. godine. Suma od 21.274.928 dinara plaćena je za postavljanje pruge, tramvaja i tramvajske stanice. Zajedno sa time, izgrađene su dve električne stanice i mreža električne energije je proširena po gradu.

Tramvaji su stigli u Niš 31. decembra 1922. godine – polovna vozila iz Berlina ali se ne zna ni marka ni tip. Uvođenjem tramvajskog saobraćaja stvoreni su povoljni uslovi za dalji, brži napredak Niške Banje

Tramvaj se kretao od tramvajske stanice do Niške banje. Tokom upotrebe sistema ukupno je prevezeno otprilike 7.568.000 putnika. Izgradnja tramvajske pruge i ostale infrastrukture je bila poverena češkoj kompaniji „Kolben i drugovi“ koja je postavila tramvajske koloseke, izradila remizu, dve ispravljačke stanice i postavila kontaktu mrežu.

Radovi na izgradnji tramvajske pruge su počeli 1928. godine, pod rukovodstvom niškog preduzimača Sotira Blagojevića (1880 – 1949), a završeni su u maju 1929. godine. Saobraćaj je zvanično uspostavljen u nedelju 16. novembra 1930. godine. Tramvaj je išao od Železničke stanice do Niške Banje. Ukupna dužina tramvajske pruge je bila oko 12km. Vozni park se sastojao od 10 tramvajskih motornih kola i 5 zatvorenih i 5 otvorenh prikolica.

Tramvaj je imao prvu i drugu klasu, a cene karata su bile; 1 dinar (od Železničke stanice do trga Kralja Milana), 2 dinara (od Železničke stanice do Ćele Kule) i 5 dinara (od Železničke stanice do Niške Banje).

Tramvajska pruga je bila jednokolosečna sa trinaest stanica (stanice su bile dvokolosečne i na njima su bila ukrštanja). Zbog loše izmerenog ugla „uskrsnice“ – ukrštanja, sa železničkom prugom kod Pirotske rampe, tramvaj je pomenutog datuma saobraćao samo od Pirotske rampe do Niške Banje. Tačan datum kada je nedostatak otklonjen je nepoznat, ali postoje pouzdani podaci da se 1937. saobraćaj odvijao celom dužinom trase .[3] Tramvajska pruga prelazila je železničku prugu na dva mesta: kod Pirotske rampe (u Ristićevoj ulici) i jednom kod niškobanjske rampe. Ispravljačke stanice su se nalazile u remizi i neposredno ispred niškobanjskog brda na koje se pruga penje, i gde je potrošnja struje bila najveća.

Trasa tramvajske pruge je išla od Železničke stanice Prizrenskom ulicom (sada Dimitrija Tucovića) pored kasarne 16. puk do ulice Jovana Ristića (posle Drugog svetskog rata Borisa Kidriča do 1994. godine kada joj je vraćeno prvobitno ime). Iz ulice Jovana Ristića tramvaj je išao sredinom Trga knjaza Mihajla (Trg JNA, Trg vojske Jugoslavije, danas Trg kralja Aleksandra), sa koga je skretao, pored Armije, u ulicu kneginje Ljubice (Oktobarske revolucije, sada opet pod izvornim imenom), do Ureda gde je skretao u ulicu Milojka Lešjanina i njome išao do Trga kralja Milana (Trg Oslobođenja, sada opet Trg kalja Milana). Sa trga je pruga išla Voždovom ulicom, preko Sinđelićevog trga, pored Pozorišta i Sreskog načelstva (sada suda) do Crvenog pevca (raskrsnica sa ulicom Vojvode Mišića). Od Crvenog pevca je pruga išla Znepoljskom ulicom (Bulevar Braće Taskovića, sada Bulevar Zorana Đinđića), i pored male pijace (sada Trg Radničkih saveta), remize (na raskrsnici sa Zetskom ulicom), građanske bolnice, vojne bolnice i Ćele Kule do Trošarine. Odatle je pruga išla levom stranom puta Niš – Niška Banja (sada bulevar Svetog cara Konstantina) do centralnog parka u Niškoj Banji.

Овај приказ слајдова захтева јаваскрипт.

Advertisements

2 thoughts on “Niški tramvaj


  1. https://polldaddy.com/js/rating/rating.jsХвала ти на овом тексту-подацима ! Трамваји нису само трамваји , они су били део живота старога Ниша !!!! Штета што их нема , брзи ( ови модерни као у Бгд. ) тихи, без загађења ваздуха . Али…….тадашњи напредак ” по сваку цену” заправо уназад за онолико година колико их нема на улицама плус још толико времена . Драшко М.

    Свиђа ми се

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s